lørdag 3. desember 2011

Sikkerhet på mobilen.

I går skrev jeg om  Nettsikkerhet og facebooksikkerhet. Men jeg tenkte over det i går å i natt at jeg skal lage en serie på akkuratt dette. Sikkerhet på mobilen er like viktig som på nett. det er fordi vi som blogger og sjekker nettet gjevnlig etter stoff vi kan skrive om. jeg har antivirus på mobilen fra avg antivirus og det fungerer bra. Norton og mcafee har lignende tjenester. Avg sjekker mobilen for skumle apps og virusfiler. Den kjører også når jeg er på nett og sjekker etter stoff. Det finnes også apper som blokkerer skumle apps fra å kjøre på akkuratt din mobil. jeg har ikke testet de men har hørt om mange. jeg glemte å nevne at jeg har android på min mobil. siden jeg er en androidfan. Iphone har sine teknikker som jeg ikke kjenner så godt men så har den ikke mulighet til å få virus men jeg er usikker på det. så lenge mann bruke nettet flittigt.

Passordsikre mobilen er også viktig. for pinkoden brukes bare når du slår på mobilen din.  du kan sikre den med passord eller pinkode som du lager selv. på androidtelefoner kan du også sikres med et mønster du lager gjennom å dra fingern over skjermen via ni pungter som vises. Når skjermen låses så er den sikret. lås opp med å skrive pasordet eller pinkoden. Har du laget mønster så drar du fingern sånn som du gjorde det når du laget mønsteret og da er mobilen klar til bruk. husk å sette på simkortlås da er det ingen som får bruke mobilen når et simkort byttes. Det er også lurt for sikkerhets skyld.

Av hensyn til sikkerheten kan jeg ikke si mere hva jeg har gjort men jeg er redd for at mobilen min skal havne i gale hender. Så sikkerhet er viktig. Har du flere tips så skriv i kommentarfeltet.

Ingen kommentarer: