fredag 20. januar 2012

Nettskylagring

Eller cloud som det heter. er diverse tjenester som omhandler lagring av filer i nettskyen. i dette innlegget skal jeg ta for meg diverse nettskytjenester du kan bruke og få vite hva jeg bruker. så her er det nye tips å hente for deg som ha filene dine sikkert plassert. Enkelte tjenester kjenner du fra andre blogginnlegg som jeg har skrevet.

Har du ipad å iphone og en mac stående hjemme, så har du sikkert vært borti icloud og kanskje du bruker det å. Den synkroniserer alt du har fra dim mac til din ipad(iphone og tilbake igjen, slik at du altid har de nyeste funksjonene å filene dine.

For vi som ikke er så eplevante så har vi disse tjenestene og mange av de jeg skal skrive om nå bruker jeg i min hverdag.

Jeg har skrevet om evernote i to av mine innlegg før så det trenger vel ikke så mye informasjon, så du får sjekke lenger ned i bloggen hvis du vil ha mine amabefalinger av evernote. Dette noteringsverktøyet lagrer altså notatene dine rett i nettskyen, så de blir synkronisert til mine pc å ansroid enheter.

Den siste nettskytjenesten jeg har anskaffet meg er dropbox der har man 2 gb tiljengelig gratis hvis du ikke vil betale for mere langringsplass. Da er det bare å legge et bilde/film og video eller tekstfil rett i dropbox og ta det igjen på en annen pc eller mobil. Den finnes både for pc å mac og android å ios. Jeg skal skrive en bedre ambefaling av dropbox etter at jeg har brukt det en stund.

Har du msn å hotmail har du lagt merke til skydrive som er microsoft sin nettskylagring.

Jeg har brukt google sine tjenester over lang tid å bruker disse tjenestene som er noe av det google har som nettskylagringsløsninger så jeg ramser de bare opp her å nå: google dokumenter og google kallender pluss gmail og de bruker jeg om det er på nett eller mobil. og det fungerer ganske så bra.

Jeg bruker opera’s nettlesere på mine to pc å androidenheter og da har jeg opera link tiljengelig. Den lagrer alle mine bokmerker å passord på en operaserver og der er de trygt plasert helt til jeg skal bruke de på en eller annet sted på nettet.

Når det gjelder musikk så er wimp og spotify som er av den samme løsningen som ovenfor. der du kan lagre spillelister og dele med de andre på facebook å twitter. Film er også noen lignende tjenester som netflix og hulu. Men de vil jeg ikke linke til for de tjenestene er bare usa. men det går ann å endre på ip-adressen din til en amerikansk ip-adresse så får du tak i disse tjenestene Smilefjes.

Det lønner seg å sikkerhetskopiere noen av dine viktigste filer til noen av disse tjenestene hvis du vil at det ikke skal gå bort i et pc-kræsj eller du for stjålet mobilen eller nettbrettet ditt.

Det finnes mange flere sånne løsninger som både er gode å dårlige. mange av disse er beregnet på bedriftmarkedet eller forbrukermarkedet. så jeg håper at du har fått en del tips i dette inlegget.

Ingen kommentarer: