fredag 30. mai 2008

Gratis talesyntese for windows.

I sommerheten her i Ringebu sitter jeg å tester et nytt program. Det er et talesyntese program som leser opp teksten på skjermen med en syntetisk tale. Det er bra for de som er blinde, Svaksynte og dislektikere. Det finnes dyrere programm som man kan få kjøpt eller søke om som hjelpemiddel gjennom nav. Jeg har ikke orket å søke etter noe sån siden jeg har såpas bra syn. Og bruker windows sitt eget forstørrelsesprogram, som jeg synes er bra nok. Da jeg hørte at det skulle komme ut gratis talesyntese for windows xp og vista, så tenkte jeg at det må jeg ordne siden det er slitsomt å stirre på skjermen for mye, og ikke bra for epilepsien min heller.
 
Her er to linker som du kan lese om dette fine programmet som heter Lingspeak og kommer fra lingit.
 
Den ene linken er fra digi.no:
 
 
Den andre linken er fra Lingit. Her finner du beskrivels og lydspor som du kan høre på. Det er morsomt for seende folk å  høre på, for det er en spesiel stemme å høre på. Du kan selvfølgelig laste ned og installere programme på din pc. Men husk at dette er en prøveverson.
 
 
Det må vel nevnes at det finnes diverse sånne programmer til mobiltelefon, men de må kjøpes eller søkes om som hjelpemiddel gjennon Nav hjelpemiddelsentral.
 
Skriv gjerne spørsmål angående syntetisktale i kommentarfeltet. Eller skriv gjerne en kommentar om at du syns det var et bra program eller ikke. Eller noe annet som du har på hjertet om noe lignende.

Ingen kommentarer: