fredag 18. mai 2012

Bilderedigering på farten. oppsumering.

Bilderedigering på farten Kalte jeg mitt forrige innlegg for at jeg hadde et lite prosjekt i går med å redigere å vise bilder på nett. Det gikk perfekt, men det ble lite med utebilder på grunn av regnet som øste ned å satte en skikkelig demper for de fineste 17. mai bildene av for ekssempel barnetog og andre motiver. En del private bilder ble tatt av mobilen å lagt inn å redigert på farten enten ved photoshop express å instagram som å har en liten å bra redigeringsfunksjon før bildene ble delt.

I Instagram delte jeg 4 bilder som jeg gjorde tiljengelig på mikrobloggen å på twitter. jeg redigerte bildene å par av de fikk lagt på en liten effekt der man merket at det var gammelt å slitt. men et annet bilde fikk en annen effekt som jeg ikke husker helt hva kaltes. Jeg fikk noen kommentarer å noen likes så da var dette delprosjekte perfekt. Smilefjes.

Photoshop express er et bilderedigeringsapp der du rett å slett redigere bildene etter at de ble tatt. Det ble en del dobbeltlagring av bilder så jeg måtte slette orginalen å beholde det redigerte utgaven av de. En ting jeg savner er røde øyne funksjon. Det er kjekt å ha i en slik app. Ellers var appen god å bruke. redigeringen gikk fort unna. Og bildene ble kjempefine. Så dette delprosjektet ble også perfekt.

Alle bildene ble automatisk lagret i dropbox så jeg kunne lett hente de opp etter at jeg var hjemme å fikk studert de grundig å lagt de sikkert inn på hjemmeserveren.

Tips til slutt. Her er mine tips til det jeg syns er bra bilder. Ta mange bilder: Det å ta mange bilder er lurt, for da kan man gå over alle sammen å plukke ut de styggeste før redigering av de som ble penest. Ikke still opp folk å la de smile. La heller folk leke seg med barna eller bare sitte prate om løst å fast. Da syns jeg at jeg får de beste bildene. Og da ungår jeg alle de der man må stille seg opp å smile for det er gammeldags, og jeg kaller de for bestemorbilder der man altid måtte stille seg pent opp å smile pent til fotografen. juster zoomen. På mange mobiler i dag kan man flytte på firkanten som skifter farge fra rødt til grønt får å få den perfekte autozoomingen å det bruker jeg mye. Ikke bruk manuell zoming gå heller nær motive hvis det går ann å ta bilder da. da blir det helst fine bilder. Bruk blits. Blitsen er bra å bruke inne som ute. da får man riktig lys å lite skygger.

De bildene som jeg har omtalt her ligger på høyre side i kollommen roy’s mikroblogg.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Ja du er flink du Roy;), har greie på veldig mye med data og ikke minst MOBIL:). Takk for Photoshop express tipset!

Unknown sa...

Jammen er du kjempeflink med data og ikke minst MOBIL Roy:). Tusen takk for Photoshop Express tipset til mobilen min. Kjempefint red.program :).

Anonym sa...

Artig! Gode fototips der. Og takk for tips om photoshop express. Det skal jeg prøve!

Anders