onsdag 24. oktober 2012

Analysens forklarende evner.

Når jeg lager en blogg som denne så må jeg gå igjennom noen analyser for å se om hva du liker å lese i denne blogg. Det gjør jeg gjennom å lese å forstå analyser av hva du leser å hva du ikke leser. Og hvor lang tid du bruker her å hvilken nettleser og operativsystem du bruker når du leser, og om du er mobil, nettbrett eller pc bruker. Dette er for å få et komplett bilde og forstå mine lesere slik at jeg kan lage et bra innlegg neste gang. En vanskelig jobb ja. Men jeg er litt mer erfaren en for fem år siden. Hva du har av interesse er å en del av opplegget her. Jeg har fått ordnet flere verktøy slik at jeg får mine analyser rett på skjerm å må vurdere de fra dag til dag.  Utenom analysene er kommentarer viktig å det er det lite av her på bloggen min, noe jeg skulle ha mere av for å forstå deg som leser. Mine analyseverktøy er delt i to. Det ene er bloggens egen analyseservice som er med da jeg opprettet konto her på blogger. Den er ganske grei å jeg får tak i det jeg trenger. Men for å gå i dybden trengte jeg et avangsert analysesystem som heter google analytics. Den måler ikke bare hvor mange som er innom bloggen om dagen men hvor i verden kommer mest lesere fra, og hvilken enhet man bruker. Internanalysesystemet i google blogger hviser noe av det samme. men da måles hvor mange lesere det er i timen, og hvilket søkemotorer som er brukt. hva du har du har søkt på av ord som gjør at du har havnet her osv. Jeg bruker annen analyse når jeg er på facebook å twitter da har jeg tjenesten hootsuite som samler inn all informasjon om hva venner å følgere gjør om dagen. Når jeg legger inn en link på fb/twitter og gjør den om til en krympet link slik at det går fint ann å legge den inn som en tweet på 140 tegn pluss min kommentar. Da legger jeg å en mulighet til at den linken kan analyseres av meg på hvor mange som har klikket på den om det er fb eller twitter. Og hvilket land den er fra. Dette gjør det mulig for meg å finne ut hva som intereserer markedet av mine lesere i sosiale media. Jeg har laget par videoer for min blogg og youtube leverer samme mulighet som blogger å jeg skal finne ut om jeg kan inplementere det med google analytics. Når jeg skal finne ut hvor mange som liker det jeg tweter eller har lagt ut på fb over tid og det gjelder instagram eller andre sånne produkter så har jeg implemtert det med klout, der jeg får analyser over flere dager i strekk, å da er det fint å finne ut hva folk liker av det jeg deler over tid. Nå har du fått noen råd fra meg når du trenger analyse av bloggen din. jeg har ikke lagt alle som en skjult link for det er ikke alle som skjønner seg på sånnne analyser man må lære seg det. For det har jeg endelig klart Smilefjes.

Ingen kommentarer: