lørdag 1. desember 2012

Fakkelhinder

Nå i denne søte førjulstid har jeg skikkelig problemer når jeg skal gå meg en tur i sentrum. For Butikker å handelstanden setter ut sine fakler når det nærmer seg jul for å få oss til å handle mere. Men det kan være vanskelig å se disse faklene og føle de med staven for da flytter de på seg når jeg tupper en fakkel med stavtuppen. Og ikke nok med det: for da kan den brendbare å varme væsken som er i faklene når de er tent skvulpe over og kanskje komme på mine klær å sko, pluss begynne å brenne i mine klær. En gang stod jeg over en fakkel som var sett i en liten snøskavel til pynt, og jeg så ikke denne skavelen siden den var liten og jeg gikk rett på. Og jeg følte verken skavelen som fakkelen stod på og jeg merket noe varmt som var under meg nesten og jeg så ned og rykket raskt tilbake for å sjekke om det ikke var noe brann på mine klær. Heldigvis var det ikke det Smilefjes. Jeg har hørt flere lignende historier der en synshemmet nesten fikk klær brent opp, men det gikk bra med denne personen til alt hell. Smilefjes 

La dette være en skikkelig vekker som man må tenke på når man setter en slik fakkel rett på bakken osv. Et tips er å bruke fakkellykter som man kan sette fakkelen inn i eller fakkelfester som man setter på veggen og har fakkelen i, for da er det lett for den som skal inn i buttikken for å se om det er noe juletilbud der, og man kan trygt gå ut igjen uten å gå rett i fakkelen som kanskje står på et trappetrin osv.

Jeg må ha alt i hodet når jeg går se Denne artikkelen her om det å gå en visuell gåtur som jeg må gjøre for å komme meg frem uten hjelp. Og når noen legger et extra hinder i min visuellle gåturplan så kan det gå skikkelig galt. For jeg vet ikke hvor neste gang den samme butikken setter fakkelen hend, for da kan den stå et annet sted i nærheten som jeg ikke er opps på. Man kan å bryte Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven uten å vite det.

Hjelp meg med å få fjernet disse faklene å sett de et trygt sted neste gang du åpner din butikk for kundene dine. da kan alle komme seg trygt frem i denne stressperioden som en julehandel ofte er!

Det ber jeg deg om som kjøptman eller kvinne, slik at akkurat du får flere kunder.

Ingen kommentarer: