fredag 25. oktober 2013

Tv revolusjonen

For par måneder siden bestilte jeg meg en adapter via cdon som man kan koble til tven for å vise Netflix å Youtube på den. Den er laget av selveste google og kalles for en Google Chromekcast, så fikk jeg den i posten og koblet den til hdmi ingangen på tven og i den andre enden av hdmi-dogelen satte jeg inn ledning som jeg satte inn i usb-porten på min tv for å få strøm til enheten. Men så begynte problemet med å få herligheten på nett, og det gjøres via chromecast appen som tilfeldigvis ikke var tilgjengelig i Norge enda. Jeg ventet lenge å vel til frustrasjonen tok over å ikke å få brukt chromecast til det den skulle brukes til. Cdon kjøper av og til utstyr direkte fra usa som jeg har merket meg for jeg har kjøpt en del andre ting fra cdon der jeg har fåttt en overgang til å sette i stikkontakten når det adapter som er for bruk i usa. slik var det her å men adapteret var ikke med siden jeg kunne sette usb-ledningen inn i usb-porten på tven som skrevet før. for det var med usa plugg i chromcast pakken, Så jeg ventet å ventet lenge å vel før jeg merket det sist lørdag at nå endelig er chromecast appen tilgjengelig for nedlasting i Norge via google play, og jeg lastet den ned til min mobil å konfigurerte min chromcast slik at den fikk nett, å da var det bare å snurre film. Man bruker mobilen til å finne opp den filmen eller videoen man skal se på storskjerm . Man må være på samme nett både på mobil eller nettbrett, pluss chromecast. skal man bruke youtube så går man inn på youtube appen og velger videoen som man skal se og klikker på et nytt ikon som er kommet frem og man blir bedt om å velge hvilket chromcat som skal vise denm hvis man har flere. jeg sender videoen til min chromecast form har fått navnet "stue", å vips kommer videoen på tv og man kan begynne å se. Samme gjør man hvis man skal se på netflix osv. Den er strippet for tjenester, men google lover at flere kommer til etter hvert. Her er noen bilder:

(c) Roy Bjørnesset gjelder for begge bildene.


2 kommentarer:

pp sa...

men kommer meldinger som ble sendt i denne perioden etter at man skrur av sperringen igjen?

Roy Bjørnesset sa...

ja, når du kobler ut sperringen skal det komme meldinger, men det er ikke en fysisk sperre, meldingene kommer uannsett men det er lyden som er helt utkoblet. slik er det på samsung modellene.