onsdag 10. mai 2017

Modifisering av android.

Jeg gjør alt for å tilrettelegge android enhetene mine for at de skal bli lettere og bedre for meg å bruke. Da må man modifisere litt. Det kan man ikke med ios enheter som må være sånn Apple har bestemt at grensesnittet skal se ut. Jeg liker at appene er satt opp alfabetisk, og det kan man gjøre med alle enhetene men ofte blir de litt rotete. For da trenger man en god launcher som man kaller det på android språket så det første bruk en god launcher. Det behøves ikke å være den jeg bruker som forklart under.

Arrow launcher
Dette er en skikkelig god launcher som jeg har brukt mer å mer i det siste. Man kan legge widgets sånn som man pleier, men den har fått en fin fane når man sveiper en gang til venstre. Der finner man siste kontakter, meldinger, installeringer, utklipp og kalender med notater og dokumenter. Den nyttigste liker jeg veldig godt er siste apper som er brukt som er i en egen del. Den er jeg ofte innom for å få frem de apper jeg bruker mest. For eksempel facebook og tunein. Apper i appskuffen er alfabetisk lagt etter bokstaven som er vist stort. Noe som er et pluss i margen.

Søk: Du bruker vel Google spør du meg.
Nope! svarer jeg. jeg bruker kun Google talesøk for å styre enheten osv. men jeg har begynt å bruke et sikrere søk som er:

Duckduckgo
Denne søkeappen sporer ikke søkene tilbake til deg og det synes jeg er godt. Jeg har opplevd ofte annonser på det jeg har søkt på lenge etter at søke er gjort og jeg har avsluttet å følge det opp. Du kan lese om det og prøve å søke på noe du lurer på her. Den finnes også for iphone se her.

Tastatur app må man ha når man skriver på en mobil. Jeg har droppet tastaturet som alltid er med mobilen og erstatter det med dette.

Gboard
Dette er Google's eget tastatur for android og det er det beste jeg har brukt. Ordlisten synkroniseres via googlekontoen så jeg får ordene jeg skriver uansett enhet jeg bruker og kan tilpasses slik at det er lettere for meg å se bokstavene. En  liten bonus til deg med iphone eller ipad kan du se Her


Dette var et par gode tips. Jeg har tenkt å skifte sms app og gps app også tror jeg men disse to gode tips ville jeg gi deg. Men husk å svare på spørsmålet om standard app og husk å bekrefte det så blir mobilen din litt andeledes å bruke men kanskje det er godt for deg.

Ingen kommentarer: